قیمت ورق آهنی

مشاهده قیمت روز انواع ورق

قیمت ورق آهنی

سرفصل‌ها

قیمت ورق آهنی : به طور حتم این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که انواع فلزات و بخصوص آهن، موارد استفاده بسیار گسترده ای در انواع صنایع و ساخت و سازهای عمرانی و صنعتی دارد. آهن به عنوان یکی از اساسی ترین فلزات مورد استفاده در فعالیت های روزمره طیف وسیعی از صنایع، در شکل ها و استانداردهای مختلفی به کار گرفته می شود.

مشاهده قیمت روز

در همین رابطه یکی از اصلی ترین شکل های متداول ورود آهن از کارخانجات به بازار، ورق آهنی است. در مطالب پیشین به بررسی انواع و اقسام ورق های آهنی، چگونگی ساخت آنها و کاربردهای هرکدام پرداختیم. حال در این مطلب قصد داریم در مورد قیمت خرید ورق صحبت کرده و عوامل اصلی تأثیرگذار در این زمینه را مورد بحث قرار دهیم.

عوامل مؤثر بر روی قیمت ورق آهنی

این موضوع بسیار واضح و روشن است که قیمت نهایی یک کالا در بازار به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. ورق های آهنی هم از این موضوع مستثنی نبوده و موارد متعددی را می توان برای تاثیرگذاری بر قیمت آنها برشمرد. یکی از مهمترین این عوامل، روش تولید این ورقها است.

روش تولید، ابعاد و وزن

همانطور که پیشتر ذکر کردیم انواع مختلف ورق های آهنی مانند ورق سیاه و ورق های گالوانیزه که از پرکاربردترین ورق های آهنی هستند، به دو روش نورد گرم و سرد تولید می شوند. ورق های سیاه که به روش نورد گرم تولید می شوند عموماً قیمت پایین تری از انواع ورق های تولیدی به روش نورد سرد دارند.

یک از دلایل این اختلاف قیمت این است که ورق سیاه در واقع ماده اولیه‌ای برای تولید سایر ورق ها مانند ورق های گالوانیزه است. همچنین موارد دیگری مانند ابعاد و وزن ورق های آهنی که بنا به موارد استفاده از آنها در استانداردهای مختلفی تولید می شوند نیز در قیمت ورق آهنی موثر هستند.

رنگ ورق

از دیگر مواردی که در تعیین قیمت میلگرد یا انواع ورق تأثیر می گذارد، رنگ های مختلف آنهاست. ورق های آهنی در رنگ های مختلفی تولید می شوند تا مشتریان بتوانند بر اساس نیازشان رنگ دلخواه خود را خریداری کنند. به طبع رنگ آمیزی ورق ها امری است که نیاز به صرف هزینه برای رنگ خام، کوره های مخصوص رنگ پاشی و نیروهای متخصص دارد که تمام این فاکتورها باعث می شود ورق های رنگ شده قیمت بالاتری داشته باشند. همچنین کیفیت رنگ ها و استانداردهای مختلف رنگ آمیزی برای موارد استفاده گوناگون نیز بر تفاوت قیمت ورق های آهنی رنگی موثر واقع می شوند.

تاثیر میزان عرضه و تقاضا روی قیمت آهن

میزان عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا دو عنصر اصلی در موازنه همه موضوعات اقتصادی هستند. این اصل در قیمت ورق آهنی نیز نمود واضح و گسترده ای دارد. به طور مثال زمانی که نیاز بازار برای ورق های آهنی افزایش پیدا می کند قطعاً قیمت آن بالاتر خواهد رفت. به طور حتم کارخانه های تولیدکننده ورق های آهنی بر حسب وظیفه خود تلاش می کنند تا به طور مستمر نیاز بازار را رفع کنند اما نمی توان از این موضوع غافل شد که تقاضای یک کالا در بازار همیشه عدد ثابتی نبوده و موضوعات بسیار زیادی در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره می توانند تقاضای یک کالا در بازار را افزایش یا کاهش دهند .

قیمت جهانی آهن و سایر فلزات

از عوامل دیگری که بر قیمت انواع ورق های آهنی تاثیر مستقیمی دارد، قیمت جهانی آهن و سایر فلزات است. قطعاً به این موضوع واقف هستید که بازارهای بزرگی مانند نفت ، ارز ، فلزات و سایر بازارها وابستگی غیرقابل انکاری به قیمت های جهانی دارند و این قیمت ها هم وابسته به عوامل متعدد دیگری هستند که به هیچ عنوان در حیطه اختیارات و اراده ما نیست.

بنابراین می بینید که افزایش و کاهش قیمت های بین المللی انواع فلزات از عوامل مهمی هستند که تاثیر مستقیمی بر قیمت ورق آهنی دارد. شایان ذکر است که حتی نوسانات قیمت ارز نیز بر قیمت انواع ورق موثر است.

از آنجایی که بسیاری از مواد اولیه ساخت انواع ورق ها از کشورهای دیگر تأمین می شوند، افزایش و کاهش قیمت ارزهای بین المللی در هزینه خرید مواد اولیه کارخانه ها تأثیر می گذارد. با یک حساب ساده متوجه خواهید شد که با بالا و پایین رفتن قیمت ارز ، هزینه خرید مواد اولیه برای کارخانه ها نیز تغییر می کند و پرواضح است که این نوسانات در هزینه های خرید، باعث بروز نوسانات در قیمت محصول خروجی از کارخانه ها خواهد شد.

بهای سوخت

شاید برای شما کمی تعجب برانگیز باشد اگر بگوییم که قیمت سوخت نیز بر قیمت محصولات فلزی از جمله ورق های آهنی تاثیر می گذارد. حمل و نقل یکی از فاکتورهای مهم در هر صنعت است و به جرأت می توان گفت که کسب و کار و صنعتی وجود ندارد که به موضوع حمل و نقل وابسته نباشد.

تمام کارخانجات در هر حوزه ای که فعالیت کرده و هر محصولی که تولید کنند، برای رساندن مواد اولیه به کارخانه و سپس انتقال محصولات نهایی به بازار، نیاز به ناوگان حمل و نقل دارند. از آنجایی که پایه اصلی حمل و نقل، سوخت های فسیلی همچون بنزین و گازوئیل هستند، واضح است که افزایش قیمت سوخت به افزایش هزینه های حمل نقل می انجامد و این موضوع نیز باعث خواهد شد که به طور مثال قیمت ورق آهنی علاوه بر هزینه تولید آن ، شامل هزینه حمل و نقلشان نیز شود.

علاوه بر آن نمی توان منکر آن شد که سوخت های فسیلی در راه اندازی و به کار گرفتن انواع دستگاه های مورد استفاده در کارخانه ها نیز دخیل هستند.

همانطور که ملاحظه فرمودید عوامل متعددی وجود دارند که می توانند باعث افزایش یا کاهش قیمت انواع آهن آلات مثل خرید میلگرد آجدار شوند. اگر بخواهیم ریزبینانه تر به این موضوع بنگریم می توانیم علت های مختلف و متعدد دیگری را برشمریم اما آنچه در این مطلب به آن پرداختیم اصلی ترین و تاثیرگذارترین موارد موثر در قیمت آهن و ورق های آهنی بود.

تاثیر بهای سوخت و ترابری روی قیمت آهن

سایر عوامل مؤثر روی قیمت ورق آهنی

به عنوان مثال وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور ، نوسانات قیمت سهام کارخانجات تولید کننده آهن آلات در بورس، افزایش یا کاهش قیمت کالاهای مشابه در سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ، احتکار و حتی میزان بودجه سالانه کشور در بخش ساخت و ساز های دولتی می تواند باعث ایجاد نوسان در قیمت ورق آهنی و سایر محصولات فلزی شود.

همچنین در سالهای اخیر شاهد این بوده ایم که موضوعی مانند بیماری کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کرد و تمام معادلات جهانی را در بخش هزینه ها تغییر داد. بنابراین عوامل پیشبینی نشده ای مانند همین بیماری هم می تواند سبب بالا و پایین رفتن قیمت ها شود.

سخن پایانی

از آنجایی که به خوبی دریافتیم که قیمت محصولات فلزی مانند بسیاری از کالاهای موجود در بازار به دلایل مختلفی همیشه در نوسان است، لازم می دانیم که برای سهولت کار مشتریان عزیز و رفاه حال آنها زمینه ای را فراهم کنیم تا این عزیزان بتوانند به سادگی و در اسرع وقت در جریان قیمت های روز محصولات فلزی و بخصوص ورق آهنی قرار گیرند.

مخاطبینی که قصد استعلام قیمت و خرید انواع محصولات فلزی صنعتی و ساختمانی را دارند می توانند با رجوع به وبسایت آهندان – شرکت دانش آهن نوین – که نامی آشنا در عرصه آهن آلات ساختمانی و صنعتی دارد ، از این قیمت ها مطلع شده و به سادگی و در سریع ترین زمان ممکن سفارشات خود را ثبت نمایند.

2 دیدگاه دربارهٔ «قیمت ورق آهنی»

  1. امیررضا صفایی

    ضمن تشکر از شما ممنون میشم در خصوص ورق‌های رنگی هم مطلب بذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − یک =